|
Kvalitetsstærke læringsmotiver i børne- og ungemiljøer skaber værdi. De understøtter læring, kvalificerer det faglige udbytte og motiverer eleverne fagligt.
Visuelle læringsmiljøer kan fungere som rummets ”tredje lærer”, der kan igangsætte nysgerrighed og faglige refleksioner men også understøtte lærerens konkrete undervisning og kode et lokale til et ønsket fokus og en ønsket adfærd.
Som mennesker er vi forskellige - også i måden vi tilegner os nye kompetencer og ny viden på. Derfor har læring de allerbedste vilkår, når der er mulighed for at lære i eget tempo og på egne præmisser:
Uanset læringspræferencer - og alder - har alle børn stor glæde af visuelle læringsmiljøer, som bliver en pædagogisk og didaktisk medspiller i rummet; en visuel igangsætter af udviklende tanker og læringsaktiviteter.
Særligt i indskolingen har det nærmest været en tradition i årtier, at lærere har brugt utallige forberedelsestimer på at fremstille visuelle læringsmiljøer med saks, lim, print og laminerede A4-ark. Det har givet mening, fordi det har givet værdi for både elever og lærere.
Bagsiden af medaljen er, at materialerne (herunder også gratismaterialer) ikke er langtidsholdbare, de bliver hurtigt slidte og grimme og skal erstattes af nyt.
Mange små formater i mange forskellige farver ender også nemt med at bidrage til visuelt rod i rummet, hvilket forstyrrer og overstimulerer nogle børn, og budskabet bliver overset eller glemt i mængden af materiale på opslagstavlen.
UNIQA anbefaler:
Visuelle læringsmiljøer har signalværdi og skaber skolefaglig opmærksomhed, der kan gøre en forskel for mange større elevers faglige udbytte, engagement, initiativ og motivation.
Klasselokalerne i udskolingen er mange steder nedprioriteret; de fremstår tomme, kolde og uinspirerende, men de større elever vil bestemt også profitere af inspirerende og læringsunderstøttende visuelle miljøer i deres primære rammer, og derfor bør læringsmiljøerne ikke kun blive prioriteret i fællesrum og faglokaler.
Når skolefagligt indhold og inspiration ikke er synligt i læringsrummet, får rummet slet ikke den faglige merværdi og effekt, man ellers kunne opnå. Ude af syne, ude af sind…
En god del af undervisningen er præget af ufravigelige formler, modeller, strukturer og regler, der skal følges - eller diskuteres ud fra. Den slags fagligt indhold er oplagt til væggene på mellemtrinnet og i udskolingen. Men gode citater og inspirerende portrætter kan ligeledes højne rummets faglige kvalitet.
UNIQA anbefaler:
Skab kvalitetsstærke læringsrum, der signalerer at I har ambitioner på de store elevers vegne og minder dem om, at der er et fagligt formål med opholdet i rummet.
Prioritér motiver med fagligt indhold, som kan understøtte både undervisning og selvstændigt arbejde og som er aktuelt år efter år.
Vælg motiver, hvor det faglige budskab er tydeligt, nemt at afkode og ikke forstyrres af unødvendige elementer i designet.
Overvej om I skal have motiverne med whiteboardlaminat, så I kan bruge dem som funktionelle arbejdsredskaber i undervisningen. Faglige motiver som Berettermodellen og Geometriske figurer egner sig perfekt som whiteboardtavler.
Få kodet jeres faglokaler visuelt med motiver, der gør en konkret faglig forskel eller motiver som inspirerer til refleksion og selvudvikling.
Man må ikke underkende den læring der opstår i SFO’en. Her foregår mange aktiviteter frivilligt, lystbetonet og styret af børnenes personlige interesser – de allerbedste forudsætninger for læring.
Af den grund er det også vigtigt at tilbyde visuelle miljøer i SFO’ens lokaler, der kan motivere, skabe nysgerrighed og understøtte de frivillige læringsaktiviteter. Mange nye kompetencer, også dem der knytter sig til skoleaktiviteter, tilegnes i SFO-tiden.
UNIQA anbefaler: