Tilbage

Makerspace

UNIQA designer Makerspaces, der understøtter den naturvidenskabelige og teknologiske dannelse.

Samfundets fokus på teknologisk og naturvidenskabelig dannelse stiller nye krav til læringsmiljøet

Vores hverdag og arbejde stiller højere krav til teknologisk og naturvidenskabelig dannelse og STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Uddannelsessystemets praksis skal følge med den teknologiske udvikling og styrker deres fokus på området. Det ses allerede hos småbørn i Læreplanstemaet Natur, udeliv og science i den Styrkede pædagogiske læreplan for dagtilbud, og på den nationale naturvidenskabsstrategi der løber fra 2018 til 2024. Strategien udpeger indsatsområder og initiativer, der har til mål at styrke børn og unges naturvidenskabelige interesse i uddannelsessystemet. Strategien opstiller to nationale målsætninger:

  • Flere børn og unge skal interessere sig for naturfag i folkeskolen samt vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og erhvervsfaglige STEM-uddannelser
  • Flere børn og unge skal være meget dygtige i naturvidenskabelige fag og erhvervsfaglige STEM-uddannelser

Mere end det traditionelle klasseværelse kan klare

Det pædagogiske blik på teknologiforståelse handler i høj grad om læringsmiljø og deltagelsesmuligheder for alle børn, og forudsætter muligheder som det traditionelle klasseværelse ikke umiddelbart indeholder. Læringsrummet bør være en blanding af et undervisningsrum, et læringslaboratorium og et værksted. Den teknologiske og naturvidenskabelige dannelse skal styrkes gennem procesbaseret undervisning, hvor problemløsning og udforskning af årsag og virkning er i centrum. Den udvikles i et tværfagligt flow af teknologiske, naturvidenskabelige og sociale (Social) samspil med mulighed for at deltage i alt fra traditionelle fag som håndarbejde og sløjd til digitale værktøjer.

UNIQA skaber innovative Makerspaces

I arbejdet med teknologisk og naturvidenskabelig dannelse, bør der i høj grad gives plads til flow, opfindsomhed og fantasi i iterative samskabelsesprocesser. Hos UNIQA skaber vi innovative Makerspace, der understøtter samfundets krav til en naturvidenskabelig og teknologisk dannelse for børn og unge i alle aldre.

Makerspace giver plads til forskellighed

Makerspace er et læringsfællesskab med rod i Makerfilosofien, der stammer fra ordet maker, og har fokus på iterative og eksperimenterende samskabelsesprocesser. Et Makerspace giver plads til, at de børn, der er bedre i bevægelse end ved stillesiddende teoretisk undervisning, kan deltage og engagere sig på lige fod med andre. Det er et kreativt og inkluderende motionscenter for hjernen, hvor både motoriske og kognitive færdigheder trænes gennem idéudvikling, problemløsning, vidensdeling, fantasi, kritisk tænkning og gåpåmod. I et Makerspace er fokus på skabelsesprocessen frem for udbyttet, og på en eksperimenterende tilgang, der lægger op til Tinkering. Tinkering beskriver brug og undersøgelse af forskellige former for materialer til at skabe bedre løsninger til problemer eller udfordringer.

UNIQA Makerspace-indretning - Nærheden Skole

Indretning af Makerspace

Det kræver ikke nødvendigvis den nyeste teknologi, en masse plads eller et stort budget at lave et Makerspace. De fysiske og æstetiske rammer kan dog understøtte flowet i den iterative skabelsesproces.

Makerspace fungerer som en læringsressource, og kan bestå af analoge og digitale teknologier. Vi indretter Makerspace efter jeres behov, og det er kun fantasien, der sætter grænser. Det vigtigste er, at der er værktøj, materialer og differentierende skabermuligheder i et kreativt fællesskab hvor den iterative proces og Tinkering er centrale. Et Makerspace kan altså indeholde alt fra 3Dprintere, lasercuttere, loddekolber, LEGO, limpistoler, stof, plastik, træ, søjleboremaskiner, folieskærere, symaskiner, sløjdudstyr, elektronik, og programmeringsudstyr. For at det er processen, frem for produktet, der er i fokus, kan man inkludere et fejltræ, der er en udstilling af de forskellige fejl, som er begået, og som alle kan lære af og udvikle idéer ud fra.
Når man designer Makerspace, kan det være relevant at vide, hvad man vil have ud af det, således at Makerspacet kan designes ud fra jeres individuelle ønsker og behov. Eksempler på det er Skramlotek og Breakerspace, der både kan stå alene som eget space eller indgå i et større Makerspace.

Skramlotek og Breakerspace

Skramloteket har fokus på videreudvikling af gamle, ødelagte genstande. Et Skramlotek understøtter bæredygtighed, og giver, udover den naturvidenskabelige og teknologiske dannelse, en dybere forståelse for genanvendelse og miljø. Man kan se et Skramlotek som et organiseret materiale-bibliotek med gammelt ”skrammel”. Det kan bruges til ide-udvikling og visualiseringer men også til at finde elementer til de løsninger og prototyper.

Breakerspace handler om at man undersøger ved at skille ting ad (breake) og sætte det sammen igen, enten som det var før, eller på nye, innovative måder. Der er fokus på processen ”Break – ReMake – Make”, som er en måde at forstå, eksperimentere og udvikle på. I et Breakerspace handler det altså om at forstå sammenhænge, at skabe nyt, eller eventuelt at få noget til at virke igen. På den måde er det, som et Skramlotek, med til at give ting nyt liv og ny værdi.  

Vil du vide mere, er du meget velkommen til at kontakte os. Vi vil glæde os til at hjælpe