|
Læreplansblomsten illustrerer de centrale dele af Den styrkede pædagogiske læreplan: Det pædagogiske grundlag og De seks læreplanstemaer
Den styrkede pædagogiske læreplan skal hjælpe med at højne kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø. Den har rod i den nye dagtilbudslov og stiller krav til, at dagtilbud skal lave en skriftlig pædagogisk læreplan for alle børnegrupper i alderen 0-5 år. I læreplanen inkluderes bl.a. samspillet mellem børn og personale, de fysiske og æstetiske rammer, brede pædagogiske mål, De seks læreplanstemaer, og Det pædagogiske grundlag.
Det pædagogiske grundlag er fundamentet for alt det pædagogiske arbejde, der opstår i institutionen, og består af ni væsentlige elementer:
De seks læreplanstemaer bygger på et bredt læringssyn, med plads til læring (Learn) i legen (Play), i daglige rutiner og i planlagte aktiviteter. De omhandler konkrete kompetenceområder inden for følelsesmæssig, kropslig, sproglig og social (Social) udvikling, der er centrale for børns trivsel, dannelse og læring (Learn). Læreplanstemaerne er:
I Dagtilbudsloven fastslås det, at ”arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer”. Det er væsentligt, at rammerne bedst muligt understøtter børnenes trivsel og læring (Learn), og inddrager børneperspektivet. Børnene skal føle sig inspirerede og udfordrede, udvikle sociale relationer (Social), og inddrage bevægelse (Move) i dagligdagen. UNIQA skaber rammer med fokus på børnenes perspektiv og fire værdier: Move, Social, Play og Learn, der alle understøtter Den styrkede pædagogiske læreplan. Derfor har vi udarbejdet inspirationsmateriale til, hvordan de fysiske og æstetiske rammer kan understøtte De seks læreplanstemaer:
Den alsidige personlige udvikling
Social udvikling
Kommunikation og sprog
Krop, sanser og bevægelse
Natur, udeliv og science
Kommunikation og sprog