|
Børn elsker at gemme sig. Når et legeområde har faciliteter som små kroge, huler, legehuse, multifunktionelle redskaber, og telte øger det legeværdien (Play Value) ved at give børn muligheden for at gemme sig. Det giver både plads til et roligt aflukke og vildere gemmelege med fart, spænding og bevægelse (Move). Når børn deltager i gemmeleg, kan det styrke den kognitive, sansemotoriske, og sociale (Social) udvikling, samt risikomestring.
I gemmelege er børn fysisk aktive, samtidig med at deres sanser er skærpede. De løber over ujævnt terræn, klatrer op i højder eller kravler ind i små kroge, hvor de skal knæle og dukke hovedet for at få kroppen til at passe ind. Her sidder de stille og forsøger at fornemme hvor barnet, der skal finde dem, befinder sig. Der sættes krav til sansesystemet om at bearbejde og integrere et hav af sensoriske stimuli, samtidig med at musklerne skal sørge for at barnet ikke mister balancen når det sidder i akavede stillinger eller kigger sig omkring. Det understøtter barnets sansemotoriske udvikling og kropsfornemmelse.
Risikomestring udvikles gennem risikofyldt leg og er essentiel for barnets udvikling og livsdeltagelse. Gemmeleg fungerer som en risikofyldt leg, hvor børn afprøver grænser i omgivelser med hurtige bevægelser (Move) og spændingselementer. Det er f.eks. når børnene hurtigt skal finde et gemmested, kravler op i højden for at gemme sig eller få overblik, eller når de skal håndtere spændingen gemmeleg medfører.
Når barnet deltager i gemmelegen, kan det understøtte den kognitive udvikling. Legen kræver at barnet danner overblik og får fornemmelse af tid, rum og retning, har fokus på problemløsning, tæller, koncentrerer sig, tænker rationelt og strategisk, og husker. Derudover lærer små børn, at selvom man ikke kan se noget eller nogen, betyder det ikke, de ikke er der.
Gemmeleg er en leg (Play) med sociale (Social) spilleregler. Spillereglerne lærer børn at følge sociale regler (Social) og forstå vigtigheden i at lege (Play) sammen på en god måde med respekt for hinanden og legen. I legen kan der naturligt opstå konflikter som børnene skal lære (Learn) at håndtere. Det styrker evnen til konfliktløsning og til igen at finde sammen i legen.