|
Øje-hånd koordination er en vigtig legefunktion, som træner et avanceret samarbejde mellem visuelle informationer og håndens bevægelser. Samarbejdet har betydning for børns selvstændighed og deltagelse i læring (Learn), leg (Play) og bevægelse (Move), der alle er områder, som fremmer børns sundhed og videre udvikling.
Eftersom en stor del af børns udvikling sker gennem deres primære aktivitet, leg (Play), bør børnevenlige rammer invitere til inddragelse af øje-hånd koordinationen som legefunktion. Rammer med høj legeværdi (Play Value) indeholder legeredskaber, der inddrager øje-håndkoordination naturligt i legen. Sansepaneler, klatrestativer, kravletunneller, konstruktionsredskaber og legekøkkener, er alle legeredskaber, der inviterer til brug af øje-håndkoordinationen.
Når øje-hånd koordinationen inddrages i legen (Play), fremmer det, det avancerede visuomotoriske samarbejde, der er relevant for udførelse af aktiviteter inden for både leg (Play), læring (Learn) og bevægelse (Move). Redskaber, der inviterer til at kravle, klatre, kaste, gribe, hejse, undersøge og bygge, lægger alle op til inddragelse af øje-hånd koordination i legen (Play).
Vanskeligheder med øje-håndkoordination kan give klodsede bevægelser og besværliggøre deltagelsen i meningsfulde aktiviteter. Når vi spiser, drikker, skriver, kaster, griber, og klæder os af og på, benyttes øje-hånd koordinationen. Hver gang man skal gribe en bold, kræver det f.eks. at
1. Øjnene ser bolden (visuelle sensoriske input)
2. Afstanden til bolden bedømmes (sensorisk bearbejdning)
3. Hånden rækker ud efter og griber om bolden (motorisk output)
Rammer, der indbyder til inddragelse af øje-hånd koordinationen, er derfor meget vigtige for børns positive udvikling og livsdeltagelse.